De vice-premier in dit kabinet is Hugo de Jonge. Naast vice-premier is De Jonge ook minister van Volksgezondheid, Welzijn & Sport.

‘Minister van VWS is een prachtige rol. In de zorg wordt met hart en ziel gewerkt. Ik geniet enorm van de gesprekken met mensen in de zorg. Ik wil het voor hen ook beter maken. Waar komt die bureaucratie vandaan? En hoe komen we er vanaf? Ik wil de komende jaren daadwerkelijk het verschil maken in de zorg. Voor medewerkers, voor ouderen, mensen met een beperking, voor ouders en voor kinderen. Als zij merken dat de kwaliteit goed is, dat ze gewaardeerd worden, minder eenzaam zijn en ondersteund worden, dan is het gelukt.’

‘De belangrijkste uitdaging van dit kabinet zit verpakt in de titel van ons regeerakkoord: Vertrouwen in de toekomst. Afgelopen jaren hebben we gezien dat veel mensen dat vertrouwen langzamerhand zijn kwijtgeraakt. Op mijn terrein, de zorg, maken mensen zich zorgen over de toegankelijkheid, kwaliteit en betaalbaarheid van de zorg en van ouderenzorg in het bijzonder. Daarnaast zegt in een aantal steden de helft van de ouderen zich erg eenzaam te voelen. Ik vind dat een ernstig signaal: misschien zijn we met elkaar het samenleven wel een beetje verleerd. Ik streef ernaar dat onze samenleving het omzien naar elkaar weer normaal gaat vinden. Dat helpt ook bij de aanpak van huiselijk geweld en kindermishandeling. Daar zijn nu 119.000 kinderen in Nederland slachtoffer van. We kunnen ons als samenleving dat niet laten gebeuren.’

De Jonge was voor zijn ministerschap 7 jaar wethouder van Rotterdam, waar hij ook woont met zijn vrouw en twee kinderen. Daarvoor was hij geen onbekende in Den Haag: hij was een aantal jaar beleidsmedewerker in de Tweede Kamer en politiek assistent van Maria van den Hoeven en Marja van Bijsterveldt.

Het regeerakkoord geeft ons een mooie opdracht mee met grote ambities. Heel mooi om te mogen werken aan een zorgzame samenleving, met al die duizenden professionals in de zorg die dagelijks het verschil maken in het leven van mensen.

Niets gevonden voor "".