Ben Knapen

Fractievoorzitter Eerste Kamer

Ben Knapen is sinds juni 2019 fractievoorzitter van de Eerste Kamerfractie van het CDA. Hij zit sinds 2015 in de Eerste Kamer en was daarvoor onder meer staatssecretaris van Buitenlandse Zaken, directeur-generaal van de Europese Investeringsbank en lid van de Wetenschappelijke Raad voor Regeringsbeleid. Ook als journalist was hij jarenlang actief; als correspondent in Zuid-Oost Azië, in de Verenigde Staten en het oude West-Duitsland. Van 1990 tot 1996 was hij hoofdredacteur van het NRC Handelsblad.

‘De Eerste Kamer is, als het goed is, een plek waar rustig wordt nagedacht’, zegt Knapen. ‘Weg van de instant emoties, en de snelle actie-reacties die onze twitter-democratie een beetje eigen is. De Eerste Kamer moet niet de plaats in willen nemen van de Tweede Kamer, dat is en blijft wat mij betreft de hoogste politieke instantie in ons land. Maar als contrapunt tegenover de hogedrukketel die de Tweede Kamer is, is de Eerste Kamer misschien wel waardevoller dan ooit.’